În timp ce CFR Marfă e anchetată de Comisia Europeană pentru că a primit ajutoare de stat, CFR Călători pune în pericol viața pasagerilor. Potrivit unui document intrat în posesia GIP, trenurile Săgeata Albastră vor fi cârpite cu piese vechi sau de proveniență dubioasă, ca urmare a unui contract suspect.
În urma unei licitații organizate în august 2017, CFR Călători a încheiat un contract cadru cu firma Remarul 16 Februarie SA pentru revizia capitală a automotoarelor Desiro (Săgeata Albastră). Nu este vorba așadar despre simple reparații, ci despre reparații care presupun riscuri majore pentru viața călătorilor (clasa de risc 1A): reparații la sistemul de frânare, înlocuirea geamurilor, înlocuirea stingătoarelor de incendii, înlocuirea articulațiilor dintre vagoane, reparații la rezervoarele de combustibil etc. Oferta cu care Remarul a câștigat acest contract este una fără legătură cu realitatea.
Remarul, firmă abonată la contracte cu CFR, a câștigat licitația pentru repararea trenurilor Săgeata Albastră anunțând că piesele pe care le va folosi la reparații au prețuri și de 17 ori mai mici decât prețul de listă al unicilor producători ai pieselor respective. Astfel, Remarul a anunțat că va folosi:
– supape de frânare urgență în valoare de 308 euro, deși prețul real al acestora este 1.533 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse);
– geamuri laterale la cabina de conducere în valoare de 66 euro, deși prețul real al acestora este 583 euro (unicul producător este firma Glastrosch);
– manometre de 37 euro, deși prețul real al acestora este 272 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse);
– capace cuplă electrică de 33 euro, deși prețul real al acestora este 587 euro (unicul producător este firma Voith);
– regulatoare de presiune de 219 euro, deși prețul real al acestora este 725 euro (unicul producător este firma Knorr Bremse).
Mai multe exemple pot fi găsite în acest tabel.
Așadar, fie piesele pe care le va folosi Remarul sunt second-hand, fie nu sunt originale. De fapt, Remarul ar fi trebuit exclusă din start de la această licitație din mai multe motive:
– Remarul se află în litigiu cu CFR Călători SA în urma unui contract încheiat în 2014, CFR acuzând Remarul de încălcarea obligațiilor care îi reveneau prin contract.
– Tot CFR Călători a depus în 2013 o plângere penală împotriva Remarul pe motiv că aceasta din urmă i-ar fi vândut în anul 2007 vagoane care conțineau azbest, substanță cancerigenă interzisă în întreaga lume. Vagoanele construite cu azbest de Remarul au circulat câțiva ani, expunând mii de călători îmbolnăvirii, azbestul fiind descoperit abia în momentul în care vagoanele au intrat în reparații.
– Remarul se află în conflit de interese, acesta făcând parte din Grupul Transferoviar, care este principalul concurent pe piață al CFR Călători.
La prețul mare al biletelor și la întârzierile uriașe, CFR Călători mai adaugă ceva: pericolul de moarte.
Documente referitoare la acest contract: