Întreg lotul de autobuze a fost rechemat, de mai multe ori, în service pentru că bucureștenii se sufocau în ele.
În 2005, RATB a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 autobuze Mercedes Benz Citaro. Valoarea contractului a fost de aproximativ 94 milioane euro, banii provenind de la bugetul Primăriei Capitalei, conduse de Adriean Videanu (la vremea aceea PDL, azi PNL).
Primăria București a prezentat achiziționarea autobuzelor drept „unul dintre cele mai importante proiecte. Primarul Videanu anunța cu mândrie: „Modernizam aproape integral flota RATB”.
Livrarea autobuzelor a început în iunie 2006 și a fost urmată de un șoc pentru bucureșteni: Noile autobuze nu aveau aer condiționat. Bucureștenii se sufocau practic în ele.
Ce nu s-a știut însă despre cele 500 de autobuze cumpărate de Videanu este nu doar că nu aveau aer condiționat, ci și că toate aveau defecte sistematice.
GIP a solicitat STB (fostul RATB) o serie de informații referitoare la autobuzele cumpărate de Videanu. Am aflat astfel că celebrele autobuze Mercedes au înregistrat „defecte sistematice care au necesitat acțiuni de rechemări în service pentru întreg lotul de autobuze”. După livrare, toate autobuzele cumpărate de Videanu au fost rechemate în service pentru:
- schimbarea tuturor geamurilor,
- montarea unor deflectoare de aer la trapele de aerisire,
- îmbunătățirea ventilației,
- resoftarea autobuzelor pentru modificarea deschiderii trapelor de aerisire.
Remedierea acestor defecțiuni nu a rezolvat însă problema căldurii din autobuzele lui Videanu. În 2009 și 2017, Primăria București a fost obligată să plătească alți bani pentru a monta aer condiționat pe 162 dintre ele.
Pe lângă defectele sistematice, în primele 6 luni de la recepție autobuzele cumpărate de Videanu au înregistrat nu mai puțin de 505 defecte tehnice.
Mugur Ciuvică